Pole dance – dla kogo jest i od czego zacząć?

Pole dance, czyli taniec na rurze ze względu na rolę, jaką pełni w popkulturze jest często kojarzony z erotyką oraz szeroko pojmowaną seksualnością. W wielu filmach i teledyskach roznegliżowane panie wiją się wokół metalowej rury na oczach męskiej, wyraźnie pobudzonej publiczności w klubach go-go. Taka forma aktywności, to po prostu striptiz, który niewiele ma wspólnego z klasycznym tańcem na rurze. Zatem co to jest pole dance? Kto go może uprawiać i jak się do tego zabrać? Poniższy artykuł odpowie na te wszystkie pytania.

Co to jest pole dance?

17 pażdziernika 2017 roku to przełomowa data, ponieważ właśnie w tym dniu GAISF, czyli Zgromadzenie Generalne Międzynarodowych Federacji Sportowych pomimo sprzeciwów różnych środowisk oficjalnie uznało taniec na rurze jako dyscyplinę sportową. To ostatecznie dowodzi, że pole dance to poważna forma uprawiania sportu. No ale konkrety – pole dance, co to takiego dokładnie? Otóż konkretnie rzecz ujmując odmiana akrobatyki, która nie ma na celu doprowadzenia do stanu podniecenia seksualnego.

Osoba uprawiająca ten sport wykonuje różne figury taneczne i gimnastyczne przy użyciu metalowej rury, najczęściej przytwierdzonej do podłogi oraz do sufitu. Ze względu na mniejszy opór, który zapewni płynność i gładkość ruchów, najbardziej odpowiednia będzie rura wykonana z niklowanego metalu, bądź tytanu. Istnieje sporo odmian tańca na rurze. Ich różnorodność pomoże dobrać właściwą, do osobistych preferencji każdego amatora pole dance. Oto one:

  • POLE ART – artystyczna forma tańca na rurze z bardziej urozmaiconą choreografią.
  • POLE SPORT – kładzie nacisk na siłowe wykonywanie ćwiczeń, charakterystyczne dla zawodów sportowych. Brak tutaj finezji, typowej dla innych odmian tego sportu.
  • POLE EXOTIC – jest wykonywany w tzw. pleaserach, czyli butach na wysokim koturnie. Najważniejsza jest sensualność, a większość układu choreograficznego jest wykonywana obok rury, zamiast na niej.
  • POLE CHOREO – mniej zmysłowe od pole exotic. Wykonywane boso, przy użyciu wcześniej przygotowanej choreografii, bądź spontanicznie.
  • FLY POLE – znacznie różni się od pozostałych, ponieważ rura jest przymocowana jedynie do sufitu. Pozwala to na wykonywanie szerszego wachlarza akrobacji.

Pole dance dla kogo?

Wielu osobom pewnie nasuwa się pytanie: czy pole dance jest dla każdego? Cóż, niektórzy twierdzą, że taniec na rurze jest dla wszystkich, ale niestety nie jest to prawdą. Uprawianie tego sportu wymaga pewnej sprawności fizycznej oraz braku przeciwskazań medycznych. Pole dance w przeciwieństwie do jumping fitness angażuje wiele partii mięśni. Ma wpływ na kręgosłup oraz stawy. Zwiększa ciśnienie w oczach. Jeżeli występują jakiekolwiek schorzenia lub stany chorobowe, które mogą stanowić zagrożenie podczas tańca na rurze, należy to skonsultować z odpowiednim lekarzem specjalistą. Mowa tutaj zwłaszcza o problemach z kręgosłupem, jak przepuklina, dyskopatia, chorobach oczu, problemach ze stawami czy przepuklinie rozworu przełykowego. Każdy medyczny przypadek, który budzi wątpliwości powinien być koniecznie omówiony z lekarzem przed rozpoczęciem przygody z pole dance.

Pole dance

Każdy, kogo powyższy akapit nie dotyczy może śmiało rozpocząć przygodę z tańcem na rurze. Ułatwione zadanie z pewnością będą miały osoby z doświadczeniem w gimnastyce oraz akrobatyce. Ogólnie im lepsza kondycja fizyczna, tym łatwiejszy start i tym lepiej organizm poradzi sobie z przeciążeniami.

Niemniej jednak nawet w przypadku braku jakiegokolwiek przygotowania kondycyjnego czy też wytrzymałościowego, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spróbować swoich sił w tej dyscyplinie. Należy po prostu dostosowywać poziom trudności wykonywanych ćwiczeń do faktycznych możliwości i rozpocząć od najprostszych elementów i najłatwiejszych do wykonania figur.

Czy pole dance jest trudny? Na początku wszystko jest trudne. W miarę upływu czasu oraz konsekwentnie wykonywanych treningów staje się łatwe. Najważniejsza jest cierpliwość i wytrwałość. Najlepsze mistrzynie tej dyscypliny też kiedyś zaczynały.

Pole dance jak zacząć?

Jeśli lekarz daje zielone światło i zdrowie na to pozwala, można zaczynać! Na wstępie należy zadać sobie pytanie: jaką mamy osobowość? Ekstrawertyczną, czy introwertyczną? Uściślając, jaka forma tańca na rurze będzie najbardziej odpowiednia. Osoby otwarte i towarzyskie z pewnością odnajdą się w szkole tańca na rurze. Wystarczy wyszukać jedną w swojej okolicy oraz dopasować godziny treningów. Introwertycy, którzy z natury są nieśmiali wybiorą pewnie ćwiczenia w domowym zaciszu. Jest to jak najbardziej możliwe. Trzeba dysponować miejscem. Trenować można w salonie lub odpowiednio przestronnej sypialni. Konieczny będzie zakup rury. Na rynku jest dostępnych wiele modeli, ale w domowych warunkach świetnie sprawdzi się rura rozporowa, którą można montować i demontować w każdej chwili. Również tak jak w przypadku fitnessu na linach należy też pamiętać o wygodnym stroju, który nie będzie krępował ruchów. Świetnie się sprawdzą spodenki, legginsy sportowe lub majtki do pole dance oraz sportowy top, bądź T-shirt. Ćwicząc w domu dobrze jest się posiłkować tutorialami oraz filmikami instruktażowymi na YouTube oraz innych portalach.

Sprzęt i miejsce do ćwiczeń to nie wszystko. Ważne jest także właściwe przygotowanie ciała, a zwłaszcza to, jak wzmocnić ręce do pole dance, gdyż one odgrywają kluczową rolę. Niektórzy polecają kalistenikę, czyli system ćwiczeń wykorzystujący własne ciało, inni zaś stawiają na ćwiczenia izometryczne, takie jak popularna deska. Należy jednak pamiętać, że słabe ręce nie przekreślają i nie stanowią przeszkody, ponieważ samo trenowanie pole dance będzie je wzmacniać, a poza tym ręce to nie wszystko. Mądre podejście polega na harmonijnym rozwoju wszystkich partii mięśni.

Wbrew popularnej, aczkolwiek niezbyt pochlebnej opinii taniec na rurze to świetny sposób na aktywność fizyczną. Można go wykonywać w szkole tańca, lub własnym domu przez cały rok. Kiepska pogoda nie stanowi problemu. Niestety niewielu wie, co daje pole dance, a daje bardzo dużo. Przede wszystkim rewelacyjnie wpływa na cały organizm. Wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, modeluje ciało. Sprawia, że ciało jest giętkie i elastyczne. Stanowi świetny trening odchudzający. Pole dance oddziałuje też pozytywnie na psychikę. Uczy konsekwencji, samodyscypliny, zwiększa pewność siebie i poprawia zdolności socjalizacyjne. Pomaga poznawać ciekawych ludzi.

    Aldona Kajak

    https://fitnessblog.com.pl

    Anna Kajak, 25-letnia dietetyk kliniczny z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalizuje się w dietoterapii i zdrowym stylu życia. Z doświadczeniem w klinikach wellness, pasjonuje się edukacją pacjentów, sportem i podróżami. Jej podejście łączy empatię z indywidualnymi planami żywieniowymi.

    Powiązane wpisy

    3 Komentarze

    • Super forma rozrywki. Na początku mąż nie był do końca przekonany (niestety stereotypy wciąż krążą w nas) ale po kilku tygodniach już się przyzwyczaił. W Polsce z roku na rok pole dance zdobywa co raz to więcej fanów i fanek.

    • Zawsze myślałam, że pole dance nie jest dla mnie, ale ten artykuł otworzył mi oczy! Szukam teraz studia w mojej okolicy.

    • Świetnie, że rozwiewacie stereotypy dotyczące pole dance. To naprawdę wymagająca i wszechstronna forma aktywności.

    Pozostaw odpowiedź

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *