Stretching – co to jest i co daje?

Trening obecnie stanowi podstawę aktywności fizycznej w życiu większości z nas. Nie powinno nas to jednak dziwić, gdyż regularny wysiłek sprzyja temu, by pozostać w dobrej formie i dodatkowo zadbać o odpowiednie wyrzeźbienie sylwetki. Warto jednak zauważyć, że w trakcie naszego treningu – bez względu czy jest on siłowy czy też czysto kondycyjny, nasze mięśnie ulegają ogromnym przeciążeniom. Za każdym razem dochodzi do rozerwania ich włókien, a także do nadmiernej produkcji kwasu mlekowego. W efekcie odczuwamy popularne „zakwasy” czyli ból wynikający ze znacznego przeciążenia mięśni. Dodatkowo osoby, które nie są odpowiednio przygotowane do wysiłku, mogą w ten sposób nabawić się poważnych kontuzji, które wykluczą ich z aktywnego treningu na co najmniej kilka tygodni. Właśnie dlatego zaleca się stretching. Można go wykonywać nawet w domu, a także i na siłowni czy na sali treningowej. Jednak na czym polega stretching i co on daje?

Warto przeczytać również: Bungee fitness – co to jest i dla kogo?

Co to jest stretching?

Wiele osób z pojęciem „stretching” nie raz się już spotkało. Tak naprawdę jednak w dalszym ciągu można powiedzieć, że nie mamy dostatecznej wiedzy odnośnie tego, czym jest stretching. Dlaczego? Otóż gdybyśmy wiedzieli co to jest stretching, a także co on daje to z powodzeniem uniknęlibyśmy wielu kontuzji czy bólu mięśni po treningu. Wobec tego czym jest stretching? Otóż najprościej można powiedzieć, że jest to forma treningu, który nie polega na samym wysiłku czy budowie masy mięśniowej. Stretching w dużej mierze polega na tym, by rozciągnąć i uelastycznić swoje mięśnie. Można wyróżnić dwa rodzaje tego treningu. Mowa o:

  • stretchingu dynamicznym;
  • stretchingu statycznym

Jak łatwo się domyślić, stretching dynamiczny to bardziej zaawansowane i wymagające pod względem kondycyjnym ćwiczenia, które doprowadzają również do spalenia określonej ilości kalorii. Z kolei jeśli mowa o stretchingu statycznym, to jest on niczym innym jak formą o wiele bardziej spokojnych i stonowanych ćwiczeń, a także pracy nad własnym oddechem. Jednocześnie oba rodzaje stretchingu mają za zadanie poprawić elastyczność mięśni i stawów, a także przygotować je do wysiłku lub „uspokoić” je bezpośrednio po nim. Ciekawostką jest fakt, że choć wiele osób zdaje sobie sprawę z istnienia treningu stretching, to jednak świadomie go pomija. Okazuje się, że jest to dość nieodpowiedzialna praktyka. Wykonanie tego prostego treningu nawet przez 15 minut jest wstanie zapobiegać wielu kontuzjom, a także bólom mięśni. Warto więc poświęcić chociaż chwilę na to, by zaangażować się w stretching i wykorzystać tym samym pełny potencjał swoich mięśni podczas wysiłku lub załagodzić ich podrażnienie tuż po nim.

co to jest Stretching

Co daje stretching?

Odpowiedzieliśmy sobie już na pytanie: stretching- na czym polega? Wobec tego warto teraz poszukać odpowiedzi na nurtujące nas wszystkich pytanie odnośnie tego co daje stretching. Okazuje się, że jego wprowadzenie do swojego planu treningowego przyniesie nam wiele, wymiernych korzyści. Warto zacząć od tego, że:

  • stretching zwiększa elastyczność mięśni – mięśnie zarówno przed jak i tuż po wysiłku są w fazie „skurczonej”. Oznacza to, że nie są one w pełni gotowe do tego, by przyjąć na siebie obciążenia lub by ponownie się rozluźnić. Statyczny stan w którym znajdują się nasze mięśnie poniekąd dyskwalifikuje je ze zbyt dużej aktywności. Mogłoby to szybko doprowadzić od powstania kontuzji lub co gorsza do drastycznego skurczu, którego konsekwencje są odczuwane przez długi czas. Stretching pozwala więc na wprowadzenie lub wyprowadzenie mięśni ze stanu stagnacji.
  • stretching zwiększa także elastyczność stawów – stretching to trening rozciągający całego ciała. Wobec tego wpłynie on także w niezwykle pozytywny sposób na elastyczność stawów i z pewnością uchroni je przed kontuzjami, w dokładnie ten sam sposób, w który ochroni on nasze mięśnie.
  • stretching wspomaga odchudzanie – czy stretching odchudza? Być może nie bezpośrednio, ale ma wpływ na to, jak szybko będziemy spalać kalorie. W jaki sposób? Otóż wykonując stretching przed treningiem automatycznie zwiększamy nasze tętno np. trening obwodowy, a nasz organizm wchodzi w fazę aktywnego spalania tkanki tłuszczowej. W efekcie od razu po rozpoczęciu treningu kondycyjnego czy siłowego, rozpoczyna się proces spalania tłuszczu.
  • stretching poprawia samopoczucie – zamiast zastanawiać się stretching- ile kalorii spala, lepiej zastanowić się w jaki sposób wpływa on na nasze samopoczucie. Już 15 minut stretchingu jest wstanie wprawić nas w dobry nastrój i podnieść poziom endorfin.

Jak więc widać, stretching ma pozytywny wpływ nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, ale także przyczyni się do poprawy naszej kondycji psychicznej.

Stretching przed czy po treningu?

Stretching przed czy po treningu? To bez wątpienia jeden z największych dylematów każdego z nas. Otóż moment na wykonywanie stretchingu jest uzależniony od tego, co tak naprawdę chcemy osiągnąć i co jest naszym celem. Z pewnością spotkaliśmy się z powszechną opinią odnośnie tego, że stretching jest obowiązkowy po treningu. Jest to jak najbardziej zasadne. Statyczny stretching po treningu jest wstanie skutecznie uspokoić i rozciągnąć mięśnie pod ogromnych obciążeniach. To z kolei przyczyni się do tego, że następnego dnia obudzimy się całkowicie wolni od bólu mięśni i bez obecności popularnych „zakwasów”. Niemniej jednak warto zauważyć, że przeprowadzenie stretchingu bezpośrednio przed treningiem, również będzie mieć wiele zalet. Wówczas warto zdecydować się na stretching dynamiczny. Dzięki temu podniesie on nasze tętno i jednocześnie spełni rolę efektywnej rozgrzewki. Przygotuje on bowiem nasze mięśnie do znacznie bardziej intensywnego wysiłku, co z kolei przyczyni się do zmniejszenia ryzyka ewentualnej kontuzji lub urazu. Wobec tego moment, w którym warto wykonać stretching jest uzależniony tylko i wyłącznie od nas. Jednocześnie można podkreślić, że wykonanie go po treningu powinno na stałe wpisać się do naszej rutyny. Dzięki temu uda się nam uniknąć przykrych dolegliwości bólowych i będziemy cieszyć się każdym, kolejnym treningiem. Wykonanie go bezpośrednio przed treningiem jest całkowicie dobrowolne. Jednak jeśli zależy nam głównie na tym, by w efektywny sposób wprowadzić nasz organizm w stan, w którym rozpocznie on spalanie tkanki tłuszczowej, to z pewnością stretching nam w tym pomoże. Oczywiście mowa tu o jego dynamicznej wersji, która wymaga od nas nieco więcej wysiłku. Najlepiej jest jednak wpisać stretching na stałe do planu treningowego, gdyż niesie on za sobą wiele korzyści prozdrowotnych i znacznie ułatwi nam aktywność fizyczną.

    Aldona Kajak

    https://fitnessblog.com.pl

    Anna Kajak, 25-letnia dietetyk kliniczny z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalizuje się w dietoterapii i zdrowym stylu życia. Z doświadczeniem w klinikach wellness, pasjonuje się edukacją pacjentów, sportem i podróżami. Jej podejście łączy empatię z indywidualnymi planami żywieniowymi.

    Powiązane wpisy