Trening aerobowy – co to jest, na czym polega, ile powinien trwać i co daje?

Aeroby, trening aerobowy, trening tlenowy – trzy różne określenia dla ćwiczeń, które związane są z wydolnością. W trakcie trwania tego treningu mięśnie otrzymują maksymalną ilość tlenu, dzięki czemu można popracować nad zrzuceniem tkanki tłuszczowej oraz poprawą swojej wydolności. Jakie są przykłady treningu aerobowego? Na jakie efekty można liczyć?

Co to jest trening aerobowy?

Dużo mówi się o aktywności fizycznej w perspektywie osób, które chcą się poruszać i zadbać o swoje ciało. Wybór jest bardzo duży. Może to być m.in. pilates, który jest w stanie zapewnić wzmocnienie mięśni głębokich, jakie odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej postawy. Trening z taśmami oporowymi pozwala na to, aby poprawiła się koordynacja i stabilizacja. Dzięki temu można popracować nad mięśniami, dzięki czemu zwiększy się ich siła.

Jednak jedną z ciekawszych propozycji są ćwiczenia, które prowadzą do ciągłej wymiany tlenowej w organizmie. Mowa tu oczywiście o aerobach, które pomagają intensywnie spalić tłuszcz. Może to być m.in. trening na skakance, ale także pływanie, jazda na rowerze, a nawet intensywny chód. Ważne jest to, aby w trakcie ćwiczeń doprowadzić do podniesienia tętna, dzięki czemu dochodzi do przyspieszenia metabolizmu.

Trening aerobowy

Na czym polega trening aerobowy?

W trakcie ćwiczeń należy dążyć do tego, aby wciąż utrzymywać podwyższone tętno. W ten sposób będzie można spalić odpowiednią ilość energii (kalorii). Pomoże to w powstaniu deficytu kalorycznego.

Chcąc dobrze zaplanować trening tlenowy, należy uwzględnić trzy najważniejsze elementy: tętno, czas, a także zróżnicowanie ćwiczeń.

Jeżeli chodzi o same tętno, to powinno ono utrzymywać się na poziomie 60-65% tętna maksymalnego. Ustalono, że w trakcie aerobów, samo serce powinno wykonywać od ok. 120 do 130 uderzeń na minutę.

Aeroby to tak naprawdę różnorodne ćwiczenia. Kilka przykładów zostało już wymienionych. Jednak do tej całej stawki warto dorzucić także hulajnogę, wrotki, a także rolki. Każda osoba, która decyduje się na tego rodzaju ćwiczenia, może wybrać coś, co będzie odpowiednio dopasowane do jej potrzeb. Należy jednak postawić na zróżnicowanie. Jednego dnia można aeroby ćwiczyć na rowerze. Następnego dnia wykorzystać skakankę, a w kolejnych dniach można postawić na intensywny chód, bieganie lub inne propozycje. W ten sposób uda się osiągnąć najlepsze z możliwych efektów.

W tym wszystkim nie można zapomnieć o tym, że po każdym intensywnym i mocno spalającym treningu, ważny jest stretching, który pomaga się mięśniom rozluźnić.

Trening aerobowy – co to jest, na czym polega, ile powinien trwać i co daje?

Ile powinien trwać trening aerobowy?

Wszystko uzależnione jest od stopnia zaawansowania i postawionego sobie celu.

Szacuje się jednak, że aeroby, których celem jest spalenie tkanki tłuszczowej, powinny trwać od ok. 40 do 60 minut. Chodzi bowiem o to, że w pierwszych dwudziestu minutach spalany jest glikogen. Tak krótkie treningi, które nie przekraczają granicy 40 minut, polecane są dla osób budujących masę mięśniową. Dopiero po pierwszych dwudziestu minutach, w trakcie treningu tlenowego, spalany jest nadmiar tkanki tłuszczowej.

Należy dodać, że efekty u wielu osób, mogą być widoczne po różnym czasie. Wpływ ma na to dieta, ale także liczba hormonów, ewentualne choroby towarzyszące. Jeżeli komuś zależy na zrzuceniu tkanki tłuszczowej przy pomocy aerobów, to powinien je wykonywać trzy razy w tygodniu.

Trening aerobowy co to jest

Co daje trening aerobowy?

Treningi aerobowe dedykowane są tak naprawdę dla wszystkich. Dla amatorów, a także dla osób trenujących już od wielu lat. Należy jednak pamiętać o doborze odpowiednich ćwiczeń do poziomu zaawansowania.

Co daje trening aerobowy? To przede wszystkim zwiększona mobilność i zakres ruchu. W ten sposób można zlikwidować wiele dolegliwości bólowych, które do tej pory dotyczyły stawów. Aerobowy poprawiają także wydolność układu sercowo-oddechowego. Nie trzeba będzie przejmować się wiecznymi zadyszkami i nagłym kołataniem serca. Jedną z najważniejszych zalet tego rodzaju treningu jest także możliwość spalenia tkanki tłuszczowej oraz pozbycie się nadwagi i otyłości. Aeroby pomagają także uregulować poziom cukru we krwi. Osoby regularnie trenujące są mniej narażone na występowanie różnych chorób,m.in. tych związanych z sercem.

Treningi tlenowe mają również to do siebie, że pozytywnie wpływają na poprawę wydajności mózgu, a także pomagają w lepszej koncentracji.

    Aldona Kajak

    https://fitnessblog.com.pl

    Anna Kajak, 25-letnia dietetyk kliniczny z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalizuje się w dietoterapii i zdrowym stylu życia. Z doświadczeniem w klinikach wellness, pasjonuje się edukacją pacjentów, sportem i podróżami. Jej podejście łączy empatię z indywidualnymi planami żywieniowymi.

    Powiązane wpisy

    2 Komentarze

    • Wprowadzenie aerobów jako dwóch dodatkowych jednostek treningowych pozwoliło mi zbudować super kondycję i zadbać o sprężystość ciała

    • Jestem trenerem personalnym. Z mojego doświadczenia wynika, że trening aerobowy jest niezwykle skuteczny w redukcji masy ciała. Dzieje się tak, ponieważ podczas takich ćwiczeń spalamy znaczną ilość kalorii, co, przy odpowiednio zbilansowanej diecie, prowadzi do utraty tkanki tłuszczowej. Co więcej, regularne ćwiczenia aerobowe mogą znacząco poprawić metabolizm oraz zwiększyć spoczynkowe tempo spalania kalorii, co dodatkowo wspiera proces odchudzania.

    Pozostaw odpowiedź

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *