Trening FBW – co to jest, ile razy w tygodniu ćwiczyć, ile powinien trwać i jak ułożyć plan treningowy?

Muszę zacząć trenować – można przypuszczać, że tego typu stwierdzenie pojawia się naprawdę często. Pamiętajmy jednak o tym, że trenować można na różne sposoby. Nie mówiąc już o tym, że efekty pojawią się tylko wtedy, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  • będzie właściwy plan treningowy,
  • trening będzie realizowany sumiennie.

Teraz jednak skoncentrujemy się wyłącznie na treningu FBW. Można przypuszczać, że ta nazwa wielu osobom nic nie mówi.

Co to jest trening FBW?

Przede wszystkim FBW to skrót od Full Body Workout. W tłumaczeniu na język polski jest to trening ogólnorozwojowy. Dbamy o całe ciało. Jest to dobre rozwiązanie dla niemal każdego adepta siłowni. Możemy w końcu rozmawiać o:

  • rozbudowaniu masy mięśniowej,
  • redukowaniu tkanki tłuszczowej,
  • zwiększeniu siły.

Podczas jednej sesji treningowej należy zaangażować wszystkie partie mięśniowe. Istotne jest też to, aby zacząć od tych największych i skończyć na najmniejszych. Trening FBW tak jak trening obwodowy to ciekawa opcja dla początkujących i doświadczonych. Oczywiście nie można zapomnieć o tym, że ogromne znaczenie ma cel, jaki się przed sobą stawia. Poza tym w przypadku treningu należy stosować się do określonych zasad. Chodzi o:

  • skupianie się na ćwiczeniach globalnych (czyli wielostawowych),
  • angażowanie wszystkich partii mięśniowych,
  • trenowanie partii mięśniowych zgodnie z wielkością – od największej do najmniejszej,
  • długość przerw, ilość serii i ilość powtórzeń – to nie jest coś, co jesteśmy w stanie zawrzeć w jakichś ramach – kluczowy jest cel, jaki chce się osiągnąć.

Poniekąd kwestia zasad została już poruszona wcześniej, ale dobrze byłoby, aby wszyscy wiedzieli, że w pewnych sprawach nie można sobie odpuścić.

Trening FBW

Trening FBW – ile razy w tygodniu?

Częstotliwość treningu może wydawać się sprawą banalną, ale jest dokładnie odwrotnie. Znów trzeba odnieść się do podziału na osoby początkujące i te, które już są obyte z siłownią. Jeśli ktoś jest osobą początkującą, trenowanie 2-3 razy w tygodniu absolutnie wystarczy. Po pewnym czasie częstotliwość może wzrosnąć i treningi mogą zacząć odbywać się 3-4 razy w tygodniu. Osoby zaawansowane mogą trenować nawet 5-6 razy w tygodniu. Rzecz jasna częstotliwość wpływa na układanie treningu. Co powiesz na taśmy oporowe? Trening FBW z tymi taśmami to naprawdę popularne rozwiązanie.

Nie można też zapomnieć, co jest w tym wszystkim podstawą. Jeżeli przykładowo ktoś chce trenować raz w tygodniu, w takiej sytuacji wybiera się główne ćwiczenia. Z zastrzeżeniem, że należy wybrać po jednym ćwiczeniu na partię mięśniową. Przy dołożeniu kolejnego treningu plan może zostać podzielony na trening A i B.

Ile powinien trwać trening FBW?

Jeśli chodzi o czas trwania treningu, zdania na ten temat pewnie są różne i poniekąd nie może to dziwić. Przyjmuje się, że skuteczny trening FBW powinien trwać od 45 do 90 minut. Rozstrzał jest więc spory, ale czy to może dziwić? Wystarczy pomyśleć sobie choćby o tym, jak mogą przebiegać ćwiczenia. Pomyślmy sobie o skakance. Sesje treningowe mogą być krótsze i dłuższe. Wypada też odnotować, że skakanka to coś, co być może nie zawsze jest przez nas doceniane. Tymczasem można rozmawiać o wpływie na:

  • gibkość,
  • koordynację ruchów,
  • szybkość.

Jak w takiej sytuacji jednoznacznie ocenić, ile powinien trwać trening na skakance? Po prostu się nie da, a rozmawiamy „tylko” o skakance.

co to Trening FBW

Jak ułożyć trening FBW?

Dobry trening FBW zależny jest też od planu treningowego – jak jednak ten plan ułożyć? Możliwości są różne – niektórzy pewnie zwracają uwagę na listę podstawowych ćwiczeń czy gotowe plany z internetu. Tyle tylko, że pobieranie gotowych planów z internetu obarczone jest ryzykiem. Nie wiemy, kto te plany układał. Dlatego też dobrym wyjściem jest postawienie na profesjonalne wsparcie. Skorzystanie z pomocy trenera kosztuje, ale w końcu chodzi o nasze ciało. Trening FBW jest taką inwestycją w siebie – inwestycją, która może przynieść niesamowite efekty.

W treningu najważniejsze jest osiągnięcie celu. Czas powinien odgrywać drugorzędną rolę. Jeśli ktoś przez całe życie omijał siłownię z daleka, zmiana nastawienia nie wystarczy. Osiągnięcie celu będzie wymagać więcej czasu i wyrzeczeń. Niemniej jednak będzie możliwe i to jest najistotniejsze. Niezależnie od wszystkiego to od nas zależy, jak będzie wyglądać nasze ciało. Każda osoba może myśleć o osiąganiu sukcesów – pamiętajmy jednak też, że dla każdego sukcesem jest coś innego. Do tego absolutnie nie wolno niczego za wszelką cenę przyśpieszać.

    Aldona Kajak

    https://fitnessblog.com.pl

    Anna Kajak, 25-letnia dietetyk kliniczny z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalizuje się w dietoterapii i zdrowym stylu życia. Z doświadczeniem w klinikach wellness, pasjonuje się edukacją pacjentów, sportem i podróżami. Jej podejście łączy empatię z indywidualnymi planami żywieniowymi.

    Powiązane wpisy

    5 Komentarze

    • FBW wydaje się być idealnym rozwiązaniem dla kogoś z ograniczonym czasem. Dzięki za wskazówki, jak często i jak długo trenować.

    • Dzięki za podkreślenie różnorodności ćwiczeń w treningu FBW. To pokazuje, że można trenować całe ciało bez monotonii

    • Interesuje mnie, jak FBW wpływa na hipertrofię w porównaniu do treningu dzielonego. Czy moglibyście rozwinąć ten temat?

    • Ten tekst przyszedł w idealnym momencie, gdyż obecnie zależy mi na redukcji masy ciała i szukam najbardziej odpowiedniego rodzaju treningu dla moich potrzeb. Trening FBW wydaje się być atrakcyjną opcją, ponieważ pozwala na zaangażowanie wszystkich głównych grup mięśniowych w jednej sesji.

    • Jestem ciekawa, czy taka forma treningu będzie skuteczna w spalaniu kalorii i czy pomoże mi szybciej osiągnąć moje cele związane z utratą wagi. Czy moglibyście doradzić, jak często i jak intensywnie należy trenować w ramach FBW, aby maksymalizować spalanie tkanki tłuszczowej? Wskazówki z artykułu z pewnością pomogą mi ułożyć optymalny plan treningowy.

    Pozostaw odpowiedź

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *