Trening z taśmami oporowymi

Dla osób aktywnych, które chciałyby zmniejszyć ilość swojej tkanki tłuszczowej przy jednoczesnej rozbudowie masy mięśniowej, wzroście siły i wytrzymałości trening oporowy jest idealnym rozwiązaniem. Dzięki odpowiedniemu doborowi ćwiczeń i wyposażenia treningowego zaangażowane są wszystkie partie mięśni, dzięki czemu uaktywniane jest całe ciało – od stóp do głów. Najprostszym, niedrogim i idealnie nadającym się dla początkujących sprzętem są taśmy oporowe.

Jak ćwiczyć z taśmami?

Spośród ćwiczeń z prostymi taśmami do wyboru macie szeroki zestaw ćwiczeń indywidualnych, zarówno ogólnorozwojowych, jak i wyspecjalizowanych na poszczególne partie ciała: nogi, pośladki, brzuch, plecy, ramiona czy klatkę piersiową. Opracowane zostały również ćwiczenia wymagające specjalistycznego oprzyrządowania. Te najwygodniej jest uprawiać w ukierunkowanych na nie i odpowiednio wyposażonych salach treningowych czy studiach fitnessu.

Trening z taśmami oporowymi efekty daje dość szybko – duże zużycie energii w czasie ćwiczeń, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej, zdrowej, zbilansowanej diety powoduje pożądaną redukcję tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym modelowaniu sylwetki dzięki pracy nad rozwojem mięśni.

Fitness bungee

W przypadku tego treningu ćwiczący zakłada na siebie uprząż, którą następnie podpina się do elastycznej liny. Niech nie zwiedzie Was radosny i wesoły widok jaki prezentowany jest często na filmikach reklamujących ten typ ćwiczeń. Fitness bungee wymaga solidnej kondycji i koordynacji ruchów. Zapanowanie nad liną nie jest prostą sprawą, choć faktycznie to przy okazji świetna zabawa. Trenując w ten sposób rozwijacie wszystkie partie mięśni, ze szczególnym naciskiem na plecy i brzuch. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu uprzęży ćwiczenia te, choć bardzo energiczne i pozwalające spalić sporo kalorii są całkowicie bezpieczne i sprawiają wielką przyjemność ćwiczącym.

Efektywne połączenie różnego rodzaju ćwiczeń oporowych z taśmami i bez.

Jeśli zdecydujecie się na treningi oporowe w studiu fitness i pod okiem profesjonalnego trenera, możecie pomyśleć o tym, aby połączyć fitness bungee, jumping fitness, pole dance, trening z taśmami oporowymi. To będzie wyczerpujący mix, ale włożony w niego wysiłek pozwoli na wzmocnienie całego ciała i piękne wymodelowanie sylwetki. Poniżej znajdziecie wyjaśnienie, na czym polegają poszczególne treningi:

  • jumping fitness – ćwiczenia kardio na niewielkiej, jednoosobowej trampolinie w rytm muzyki
  • pole dance – znany powszechnie jako taniec na rurze
  • trening z taśmami oporowymi – prowadzone przez instruktora zajęcia z wykorzystaniem ekspanderów i zestawów gum oporowych o różnych gabarytach

Trening z taśmami

Trening z taśmami dla początkujących

Jeśli dopiero zaczynacie treningi z taśmami, pamiętajcie, aby się do niego odpowiednio przygotować. Świetnym wstępem będzie praca z obciążeniem własnego ciała – jak na przykład pompki (klasyczne oraz odwrócone), przysiady, zakroki, wznosy tułowia i bioder z pozycji wyjściowej leżącej. Następnie dołączyć można hantle, odważniki klettbell czy rozpiętki – choć pamiętać należy, aby na początku nie stosować zbyt dużych obciążeń. Po takim przygotowaniu można rozpocząć trening z taśmami, którego rodzajów macie sporo do wyboru.

Trening siłowy z taśmami

Bezwzględnie powinien on być rozpoczęty od stabilizacji centralnej ciała, czyli zwiększenia wydolności mięśni głębokich. Tylko w ten sposób zapobiec możecie późniejszym kontuzjom i urazom w czasie treningu siłowego w taśmami. „Wyćwiczyć” trzeba: mięsień poprzeczny brzucha, przeponę, mięsień wielodzielny i mięśnie dna miednicy.

Teraz przystąpić możecie to treningu siłowego z taśmami, które dokładają opór do tradycyjnych, dobrze znanych ćwiczeń siłowych na przywodzenie, odwozenie i przyciąganie. Wystarczy przymocować taśmę np. do drążka lub innego stabilizatora i za pomocą poszczególnych partii rąk, nóg i tułowia walczyć z oporem taśmy.

Warto przeczytać również Od ilu lat można chodzić na siłownię? Trening siłowy dla nastolatków.

Jakie ćwiczenia z taśmą gumową polecane są dla początkujących?

Najprościej zacząć od ćwiczenia na nogi. Ogólna zasada jest taka, że jedna z kończyn stabilizuje taśmę, np. dociskając ją do podłoża, druga ją odciąga bądź przyciąga. Ćwiczenia takie mogą polegać na:

  • naprzemiennym podnoszeniu nóg z pozycji leżącej – obie nogi umieszczone są w środku gumowej „obręczy”, jedna z nich, zgięta, zostaje nieruchoma, druga podnosząc się, rozciąga taśmę
  • otwieraniu i zamykaniu nóg – zasada dokładnie ta sama, tyle że nogi unoszone są z pozycji klęku podpartego
  • podnoszeniu bocznym nóg – tym razem ćwiczący leży na boku i podnosi jedną z nóg do góry rozciągając taśmę

Jednoczesna praca obu kończyn możliwa jest np. w przysiadzie sumo – lekko rozstawione nogi na wysokości łydek napinają taśmę, pośladki staracie się zbliżyć do podłogi, trzymając ramiona napięte a złączone dłonie przed sobą.

Jak ćwiczyć z taśmą fitness?

Taśmy fitness to rodzaj elastycznej pętli zwykle o 3 stopniach oporowości. Musicie dobrać je sobie w zależności od tego, czy planujecie trening rehabilitacyjny (pierwszy stopień oporowości), oporowy czy siłowy. Na ogół oporowość oznakowana jest kolorami – sprawdźcie więc przy zakupie objaśnienia producenta dotyczące poszczególnych modeli.

Ćwiczenia z taśmami fitness możecie wykonywać wszędzie – w domu, na świeżym powietrzu, czy na siłowni albo w klubie fitness, o każdej porze dnia i nocy. Z taką taśmą wykonywać można najprostsze ćwiczenia, które dzięki jej zastosowaniu znacznie poniosą swoją efektywność. wiczenia na plecy, ramiona, uda czy brzuch polegają po prostu na przyciśnięciu taśmy którąś z tych partii ciała w pozycji stojącej, leżącej lub siedzącej, i odciąganiu jej rękami. Nie ma chyba nic prostszego. Spróbujcie!

Trening z taśmami oporowymi to jedna z najprostszych i najefektywniejszych form aktywności fizycznej. Wzmocnione w ten sposób ciało z pewnością będzie gotowe na bardziej zaawansowane treningi. A Wy będziecie się w trakcie tych ćwiczeń przy okazji nieźle bawić. Powodzenia!

    Aldona Kajak

    https://fitnessblog.com.pl

    Anna Kajak, 25-letnia dietetyk kliniczny z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalizuje się w dietoterapii i zdrowym stylu życia. Z doświadczeniem w klinikach wellness, pasjonuje się edukacją pacjentów, sportem i podróżami. Jej podejście łączy empatię z indywidualnymi planami żywieniowymi.

    Powiązane wpisy

    2 Comments

    • Taśmy oporowe całkowicie zmieniły mój domowy trening. Są tak wszechstronne i łatwe w przechowywaniu. Dzięki za świetne ćwiczenia do wypróbowania!

    • Nie zdawałem sobie sprawy, ile różnych ćwiczeń można wykonać z taśmami oporowymi. Dzięki za inspirację!

    Leave a Reply

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *