Pilates – co to jest, na czym polega i dla kogo?

Pilates opiera się na wykonywaniu spokojnych ćwiczeń, które regularnie praktykowane umożliwiają wzmocnienie mięśni, a także przekładają się na ulepszenie postawy ciała. Pilates początkowo był traktowany jako sposób na możliwość powrotu do aktywności sportowej po przebytej kontuzji. Współcześnie, pilates cieszy się ogromnym zainteresowaniem i znajduje się w ofercie niemal każdego klubu fitness. Przedstawiamy, co to jest pilates, a także wyjaśniamy na czym polega pilates. Także pytanie jak ćwiczyć pilates, także znajdzie odpowiedź w tym artykule.

Co to jest pilates?

W pierwszej kolejności warto dokładnie wyjaśnić, co to pilates. Proponowane przez pilates ćwiczenia stanowią spójne połączenie pomiędzy elementami jogi, tai-chi, a także baletu czy gimnastyki. Swój początek posiada w latach 20. XX wieku, a opracował go trener Joseph Pilates. Był to jego sposób na zmniejszenie poziomu odczuwanych dolegliwości spowodowanych przez krzywicę. Pierwotnie pilates był dedykowany tancerzom, którzy odzyskiwali swoją sprawność po kontuzji. Odrodzenie zainteresowania pilatesem przypa na lata 90. XX wieku i trwa do tej pory. Zapewniające stretching ćwiczenia mają być sposobem na poprawę samopoczucia po 10 treningach, natomiast po 20 sesjach dostrzegalna jest poprawa wyglądu sylwetki. Z kolei po 30 regularnych treningach, można wyćwiczyć sobie „nowe” ciało.

Pilates opiera sie na mało dynamicznych ćwiczeniach, idealnych dla osób początkujących. Nierzadko rekomendowany jest dla osób posiadających realne przeciwwskazania do innych form aktywności fizycznej. Oferowane przez pilates ćwiczenia są zaliczane do izometrycznych, czyli wymuszających napinanie mięśni przez wskazany czas. Wykonywany pilates trening skupia się przede wszystkim na prawidłowej technice, ponieważ bez tego nie można uzyskać oczekiwanych rezultatów.

Pilates

Na czym polega pilates?

Kiedy już wiesz, pilates co to jest, to koniecznie musisz zagłębić się w te zagadnienie. Warto zrozumieć pilates na czym polega. Ćwiczenia z pilatesu skupiają się wokół sześciu podstaw. Żeby poznać, czym jest pilates musisz zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  1. Oddech – zajęcia z pilatesu to czas, kiedy skupiasz swoją uwagę wokół powolnego i świadomego oddychania. Musisz mieć świadomość unoszenia klatki piersiowej. Powietrze powinno być wydychane nosem, a wydychane ustami.
  2. Koncentracja – rezultaty z treningów pilatesu są możliwe do uzyskania jeżeli ćwiczenia wykonywane są z największa dokładnością. Każdy ruch musi być przez Ciebie kontrolowany.
  3. Wyśrodkowanie – każdy z wykonywanych ruchów ciała musi mieć swój początek w uaktywnieniu mięśni brzucha.
  4. Kontrola – wykonywane ruchy muszą wywodzić się ze świadomości ciała i jego miejsca w przestrzeni. Każdy ruch musi być połączony z prawidłową techniką oddychania.
  5. Płynność – nawet podstawowe ćwiczenia pilates reprezentują płynność ruchów. Są ufizycznieniem dla harmonii i równowagi.
  6. Dokładność – podczas treningu pilatesu cała uwaga skupiona jest na jakości, a nie ilości powtórzeń.

Kiedy wiesz jak ćwiczyć pilates, to musisz zadbać o posiadanie komfortowego stroju. Niezastąpione są wygodne legginsy sportowe. Kobiety muszą wybrać odpowiednie stanik sportowy, który umożliwi prawidłowe utrzymanie biustu. Nie możesz koncentrować się wokół podrażniających szwów, ponieważ może to zaburzyć skupienie wokół techniki czy oddechu.

Pilates w domu ćwiczenia

Pilates w domu ćwiczenia

Praktykowanie pilatesu w domu jest świetnym rozwiązaniem dla osób zdyscyplinowanych i znających podstawowe techniki oraz ruchy. Nieustannie opracowywane są nowe metody ćwiczeń, które reprezentują różne warianty wykonywanych ćwiczeń. Spóbuj pilates w domu. Ćwiczenia mogą odbywać się przy wykorzystaniu dodatkowych elementów, np. piłki do pilatesu, piankowych wałków czy kółek. Równolegle spotęgowane efekty można uzyskać poprzez trening z taśmami. Jest to tzw. Power Pilates. Kolejnym rodzajem pilatesu jest Stott Pilates czyli łagodne ćwiczenia, dedykowane dla każdego. Scala ze sobą ćwiczenia oddechowe, delikatne ćwiczenia gimnastyczne i rozciągające. Jednocześnie pilates w domu ćwiczenia może łączyć z pilatesem i jogą. Podczas ćwiczeń należy posiadać kontrolowany oddech, a stopniowo będzie polepszała się forma przy jednoczesnym uelastycznianiu mięśni i stawów.

Propozycja ćwiczeń pilates w domu

NrĆwiczenieOpis WykonaniaLiczba PowtórzeńDodatkowe Wskazówki
1Setki (The Hundreds)Leż na plecach, nogi uniesione, kąt 90 stopni. Unieś głowę i ramiona, wykonuj szybkie ruchy rękami w górę i w dół.100 (10 serii po 10)Oddychaj równomiernie.
2Roll UpLeż na plecach, nogi proste, ręce za głową. Powoli zwijaj ciało do pozycji siedzącej, dotykając palcami stóp.8-10Trzymaj brzuch napięty przez cały czas.
3Single Leg StretchLeż na plecach, jedna noga wyprostowana, druga ugięta do klatki piersiowej. Zamień nogi w powietrzu.10 na każdą nogęZachowaj stabilność miednicy.
4Criss-CrossLeż na plecach, ręce za głową. Unieś nogi, zginając je w kolanach. Przynieś lewy łokieć do prawego kolana, potem zamień.10 na każdą stronęPamiętaj o równomiernym oddychaniu.
5Świder (Spine Twist)Siedząc prosto, nogi lekko rozsunięte, ręce wyciągnięte na boki. Skręć tułów w jedną stronę, potem w drugą.10 na każdą stronęTrzymaj plecy prosto, skręcaj tylko tułów.

Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem ćwiczeń rozgrzać ciało i skonsultować się z lekarzem, jeśli masz jakiekolwiek obawy zdrowotne. Pilates to świetny sposób na zwiększenie siły mięśniowej, elastyczności i poprawę postawy, ale ważne jest, aby wykonywać ćwiczenia poprawnie i na własnym poziomie.

Pilates dla kogo

Pilates dla kogo?

Korzyści posiadane przez pilates dla kogo są najlepsze? Zdecydowanie każdy powinien spróbować ćwiczyć pilates. Nawet osoby uprawiające inne dyscypliny sportowe, powinny posiadać wygospodarowane treningu pilatesu. Są one doskonałym sposobem na wzmocnienie mięśni. Równolegle pilates rekomendowany jest w przypadkach, kiedy niemożliwe jest wykonywanie innych treningów. Pozwala on na stopniowe wzmacnianie mieści i umożliwia dążenie do utraconej sprawności. Pilates sprawdza się w przypadku seniorów, którzy posiadają ograniczony zakres ruchów, a także u kobiet w ciąży czy po połogu, które chcą wrócić do aktywności fizycznej. Stanowi etap początkowy w polepszaniu kondycji i umożliwia naukę prawidłowego oddychania w trakcie treningu.

    Aldona Kajak

    https://fitnessblog.com.pl

    Anna Kajak, 25-letnia dietetyk kliniczny z Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalizuje się w dietoterapii i zdrowym stylu życia. Z doświadczeniem w klinikach wellness, pasjonuje się edukacją pacjentów, sportem i podróżami. Jej podejście łączy empatię z indywidualnymi planami żywieniowymi.

    Powiązane wpisy

    4 Comments

    • Zastanawiałam się nad Pilatesem jako dodatkiem do moich treningów. Ten artykuł przekonał mnie, że to świetny sposób na zwiększenie elastyczności i siły.

    • Pilates to nie tylko dla kobiet! Jako mężczyzna, odkryłem, że poprawia moją postawę i pomaga w bólach pleców. Dzięki za rozwianie mitów.

      • Fajnie, że podkreślacie korzyści dla umysłu i ciała płynące z Pilatesu. To więcej niż ćwiczenia; to styl życia.

    • Czy Pilates jest odpowiedni dla początkujących? Chciałbym zacząć, ale nie jestem pewien, od czego zacząć. Artykuł był bardzo pomocny.

    Leave a Reply

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *